Marketingul social castiga din ce in ce mai mult teren pe masura ce retelele sociale se maturizeaza si publicul adopta noi pattern-uri comportamentale. Facebook, ca gigant al social media, se bucura de cea mai mare atentie, desi nici alte retele nu sunt de ignorat: Twitter, Google+, Pinterest etc.
Daca ai contact cu marketing-ul social, anumiti termeni iti suna cel putin cunoscut: Like, share, tweet, pin, +1 etc. Unii sunt repetati obsesiv si reprezinta pentru unele companii singurul scop si indicator de performanta (KPI). Este vorba de (infamul) Like de pe Facebook. Se aud mai rar alti termeni, desi mai importanti - interactiunea fanilor cu profilul companiei (engagement), spre exemplu.
Interactiunea fanilor este un indicator critic al performantei marketingului social. Reflecta relatia care s-a format intre clienti si brand, cat de relevant este mesajul companiei, in ce masura aceasta face parte din viata consumatorilor etc. Are insa si alte beneficii, mai usor de vazut.
Facebook foloseste interactiunea fanilor cu brand-ul ca indicator pentru a determina ce vizibilitate sa acorde mesajelor companiei. Reteaua lui Zuckerberg foloseste un algoritm numit Edgerank care determina daca mesajul publicat este vizibil sau nu in fluxul de continut afisat utilizatorilor. Efectul utilizarii acestui algoritm (care functioneaza ca o bariera) este ca mesajul tau va fi afisat doar unui procent din fani sau chiar deloc. Iar daca exista o istorie a unei interactiunii scazute, se poate ajunge intr-o situatie imposibila: interactiunea scazuta produce vizibilitate redusa, care face mai dificila obtinerea unei interactiuni bune.
In acest sens, optimizarea interactiunii fanilor cu brandul pe Facebook trebuie sa fie o prioritate. De ajutor este un studiu realizat de tracksocial asupra modului in care fanii raspund la diferitele tipuri de postari: status, intrebare, link, poze, video sau flash. Detalii cu privire la metodologia acestui studiu se gasesc aici.
Fotografiile, pe primul loc la obtinerea unei reactii din partea fanilor
Desi nu este o surpriza faptul ca fotografiile atrag atentia utilizatorului, este interesant ce impact semnificativ au asupra interactiunii fanilor cu brandul. Atat la capitolul Like-uri, cat si comentarii, fotografiile depasesc cu mult alte tipuri de postari. Cu o rata de raspuns de pana la de patru ori mai mare, imaginile provoca un raspuns mai puternic şi permit o reactie imediata din partea consumatorilor. Intrebarile (sau sondajele de pe Facebook) obtin rezultate competitive cu fotografiile din punct de vedere al reactiei fanilor.
Multe branduri folosesc in mod constant forma cea mai putin eficienta de comunicare pe Facebook
Forma cel mai putin eficienta in comunicarea cu fanii este link-ul (brandul posteaza pe reteaua sociala un link catre un articol, iar Facebook construieste postul din informatiile continute de acel link). Interesant este ca acest tip de post este si cel mai folosit de companii in comunicarea cu consumatorii. Actul de a transmite doar doar informatia nu este apreciat de fani si nu se bucura de interactiune. Pentru unele companii, cum ar fi presa, acest model poate fi eficient. Insa consumatorii de pe Facebook (spre deosebire de Twitter, spre exemplu) se asteapta sunt mai receptivi la alte tipuri de continut.
Video, un format surprinzator de ineficient
Poate cel mai surprinzator este, insa, faptul ca formatul video inregistreaza o performanta slaba ca instrument de implicare a fanilor in interactiunea cu brandul. Este posibil ca acest fapt sa se datoreze faptului ca un continut video cere prea mult efort (si timp) pentru a genera angajament pe o scara larga sau oamenii pot fi sceptici ca materialele video realizate de companii au o valoare care sa justifice timpul necesar vizionarii.
Pe de alta parte, o data ce un fan interactioneaza cu un clip, există o interactiune mai profunda si acest lucru poate fi mai valoros pentru brand. Sunt cazuri in care formatul video este cel mai potrivit dintre toate tipurile de continut.
0 comentarii:
Comenteaza prin Blogger: