Cu un an de zile in urma Google a inceput sa isi lase in intuneric utilizatorii, retinand date despre sursele de trafic ale site-urilor, mai exact despre cautarile facute de utilizatori prin care acestia au ajuns pe site-ul in cauza. Ceea ce, la data lansarii, era un procent dintr-o singura cifra, fara impact semnificativ pentru SEO, a ajuns sa reprezinte pana la 50% din date.
"Dark Google" este termenul prin care este desemnata aceasta strategie a companiei de a retine informatii despre termenii folositi in cautarile Google care au generat trafic pentru site-uri. Daca, la inceput, procentul de date retinute era insemnificat, acesta a ajuns sa reprezinte pana la jumatate din date pentru unele site-uri si predictiile indica ca va creste cantitatea de date retinute.
Pentru a intelege cum functioneaza transmiterea datelor despre referral, ganditi-va la un apel telefonic. Atunci cand cineva va suna, pe ecran este afisat ID-ul apelantului. In mod similar, atunci cand oamenii cauta un termen pe un motor de cautare si ajung pe un site in urma acelei cautari, de obicei site-ul in cauza primeste informatia despre ce termen a generat acea vizita. In octombrie 2011 insa, Google a facut o modificare in urma careia aceste informatii nu mai sunt transmise in cazul utilizatorilor logati in Google. Compania a justificat aceasta modificare prin protejarea intimitatii utilizatorilor. Google permite insa accesul la aceste date clientilor de publicitate, celor care platesc, altfel spus a pus un pret pe intimitatea utilizatorilor.
Citeste si "Siguranta datelor personale pe internet: ce stiu Facebook, Google, Twitter, LinkedIn si Pinterest despre tine"
Cand a inceput sa retina date despre referral, Google a estimat ca, pentru cautarile pe motorul lor de cautare, datele retinute o sa fie de "o singură cifră", altfel spus, mai putin de 10%. In decurs de doua saptamani de la lansare, existau insa site-uri pentru care datele retinute reprezentau deja pana la 14% din volumul de informatii. Procentul a continuat sa creasca, iar in prezent s-a ajuns sa fie retinute pana la 50% din date. Pentru multe site-uri, "Not provided" ocupa pozitia 1 in topul termenilor care aduc trafic, acoperind pana la cateva mii de termeni si ajungand sa insumeze de 150 de ori traficul generat de primul termen afisat de Google proprietarilor site-urilor.
In luna septembrie a avut loc un episod interesant, Google fiind surprins cand Apple a schimbat modul in care utilizatorii iOS 6 cauta in mod implicit pe Google prin Safari. Browser-ul Apple foloseste protocolul SSL (metoda prin care Google protejeaza/blocheaza datele utilizatorilor logati in cont), blocand toate informatiile despre referral, inclusiv pentru clientii de publicitate de la Google. Acestia nu primesc nici macar mesajul "Not provided", astfel incat sa poata estima anumite date despre vizitele generate de cautari pe Google.
Citeste si "Istoricul modificarilor algoritmului folosit de motorul de cautare Google"
Pentru a intelege mai bine care este procentul de date retinute de Google, iata cateva informatii facute publice de site-uri:
- Poynter - 29%
- Daggle - 45%
- Search Engine Land - 60%
- Marketing Land - 62%
Aceste procente sunt insa mai mici decat in realitate deoarece cautarile prin intermediul Safari in iOS 6 sunt raportate vizite directe.
Citeste si "Google testează monetizarea continutului prin micro-plati. Ati plati 50 de centi sa cititi un articol?"
Estimarile pentru viitor sunt sumbre, in sensul ca se asteapta ca si mai multe informatii sa fie retinute de Google. Pe de o parte, includerea datelor din email si Google Drive in rezultatele intoarse de motorul de cautare, precum multe alte incercari ale companiei de a tine utilizatorii in Google+, ar putea sa convinga si mai multi oameni sa stea logati. Pe de alta parte, initiativa Firefox si Safari de a seta protocolul SSL ca implicit ar putea sa influenteze si celelalte browsere, pentru desktop sau pentru dispozitive mobile, sa faca aceeasi miscare. Acest viitor prezavut este unul care ar putea sa afecteze in mod semnificativ industria de marketing online, in sensul in care datele de referral sunt folosite pentru a masura cat de eficiente sunt strategiile folosite.
sursa: Marketing Land
0 comentarii:
Comenteaza prin Blogger: